29. toukokuuta 2019

Avokelan kevyt huolto


Kalastuskausi on alkanut jäiden lähdettyä ja toisilla se ei ole edes loppunutkaan. Aktiivisessa käytössä kalastusvälineisiin kertyy erinäistä paskaa mistä olisi hyvä päästä eroon, varsinkin kelan sisällä hiekka sun muu tauhka tekee varsin ikävää tuhoa koneistolle.

Tällä kertaa keskitymmekin juuri siihen eli haspelikelan kevyeen huoltoon, räjäytetään kela hiukan osiksi ja puhdistetaan kriittisimmät kohdat. Nyt puhutaan varsin kevyestä huollosta missä poistetaan lika ja rasvataan sekä öljytään liikkuvat osat. Tehopuhdistuksesta kiinnostuneet voivat tehdä samat asiat mutta osat uitetaan yksitellen liuottimessa, esimerkiksi tärpätissä että saadaan varmasti osat puhtaaksi entisistä voiteluaineista. Varsinkin meriveden kanssa leikkivien kannattaa välillä vilkaista kelan sisälle.

Halpojen haspeleiden kanssa voi olla tietysti helpompi aina ostaa uusi kun kela alkaa rohisemaan mutta ekologisempaa on aina huoltaa entinen kuin ostaa joka kerta uutta. Kelan purkaminen ja huoltaminen on sitä paitsi hauskaa ja opettaa kivasti kelan mekaniikasta mikä voi auttaa jatkossa vianmäärityksessä jos ongelmia alkaa ilmetä.

Huoltamiseen tarvitset oikeastaan vain topsipuikkoja, kangasta, ruuvimeisselin, öljyä sekä rasvaa. Plussaa on jos kelan mukana on tullut ns. "räjäytyskuva" missä osat on eritelty yksitellen. Suosittelisin ostamaan kela öljyä/rasvaa, crc on liuotinpohjainen ja poistaa kyllä entiset rasvat tehokkaasti mutta sen oma öljykerros myös katoaa nopeasti ja öljyämisen joutuu suorittamaan useammin.

Avokela kohtaisia eroja on joten purkuohje voi poiketa omastasi. Nykyään internet aikana löytää googlesta suurella todennäköisyydellä oman kelan purkuohjeet mutta suunnilleen samoin kaikki hajoavat osiksi.

Perusohjeena voidaan pitää "jousiin ja rattaisiin rasvaa, akseleihin ja laakereihin öljyä" 

Ohjeet ovat täysin suuntaa antavat ja poikkeavat kela kohtaisesti!

Varaa tarvikkeet lähistölle, valkealta alustalta osat löytyy helpommin.


Pyöritä kelan nuppi irti, hinkaa topsipuikolla liat pois.

Nyt puolan pitäisi irrota 

Puhdista ja rasvaa myös puolan vastakappale.


Jarrunuppiin voi myös laittaa rasvaa.

Irrota liikkuvat osat, puhdista irtoliasta ja rasvaa esim vaseliinilla.




Ruuvaa kammen nuppi irti, kahvan pitäisi nyt irrota, puhdista ja öljyä liikkuvat osat.

Topsipuikolla pääsee hankaliin paikkoihin käsiksi.

Öljyä laakerit!
Koneistoa voi vilkaista kanssa mutta se vaatii sitten loppujenkin osien purkamista, tekniikka on että irrotat kaikki ruuvit ja otat osat irti toisistaan. Laita irtoavat osat ja niiden ruuvit samaan paikkaan että osaat laittaa ne myös takaisin. Alla on kuvia koneiston aukaisusta, ne saa purkaa halutessaan ihan atomeiksi mutta ole varma että saat ne myös takaisin. Tämä osio ei enää liity perus huoltoon vaan täys!

Koneisto paljastuu, täältä on hyvä öljytä vähän kaikki kevyen toimivuuden takaamiseksi. Varmista että osaat kasata osat takaisin ottamalla vaikka kuvat jokaisesta osasta ja katsomalla ns. "Räjäytyskuvaa"


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti